ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA ENERGII

ZADANIA

Zgłębiając temat będziecie mieli do realizacji wiele zadań w grupach tematycznych.


GRUPA 1: 
Waszym zadaniem będzie pozyskanie informacji na temat  konwencjonalnych, nieodnawialnych źródeł energii oraz sporządzenie raportu na temat stopnia wykorzystania dotychczasowych źródeł energii.

Zadanie będzie składało się z kilku etapów: 
  1. Zdobądźcie informacje na temat konwencjonalnych źródeł energii i przygotujcie listę  pytań do pracownika zakładu energetycznego, które zadacie w trakcie wycieczki. 
  2. Zaplanujcie wycieczkę do Elektrowni Rybnik lub Elektrowni Łaziska. Przygotujcie plan wycieczki, który musi zawierać: cele, koszty, orientacyjny czas trwania wycieczki, środki transportu oraz przewidywaną trasę. 
  3. Po zatwierdzeniu planu przez nauczyciela-opiekuna, musicie zredagować faks do władz wybranej elektrowni zawierający prośbę o umożliwienie jej zwiedzania w towarzystwie przewodnika. Nie zapomnijcie o jednoczesnym zawarciu prośby o umożliwienie sporządzenia dokumentacji fotograficznej. Po uzyskaniu zgody na zwiedzanie musicie ustalić dogodny dla obu stron termin.
  4. W trakcie wycieczki uczeń-reporter będzie robić zdjęcia, może też nakręcić krótki film o zwiedzanym obiekcie. Będzie je można zaprezentować na lekcji techniki.
  5. Ostatni etap to sporządzenie raportu w formie plakatu lub innej wybranej przez was formie którą uznacie za najwłaściwszą np. w formie komiksu, w której udowodnicie, że dotychczasowe, konwencjonalne źródła energii ulegają szybkiemu wyczerpaniu i należy jak najszybciej wykorzystywać te odnawialne. 

GRUPA 2:
Waszym zadaniem będzie zdobycie informacji na temat energii Słońca. 

Zadanie będzie składało się z kilku etapów:

  1. Dowiedzcie się na czym bazują technologie energii słonecznej i do czego są wykorzystywane. Jak zbudowane jest ogniwo fotowoltaiczne oraz w jaki sposób weryfikować miejsce jego instalacji. Posługując się publikowanymi mapami znajdziecie, które regiony Polski nadają się najlepiej do korzystania z tej formy energii  – przygotujecie plakat prezentujący zdobyte wiadomości.
  2. Następnie udacie się do Urzędu Miasta Rybnika i dowiecie się:
    - jakie wymogi prawne musi spełnić indywidualny użytkownik, aby zainstalować na swoim domu kolektor słoneczny,

    - jakie dokumenty, pozwolenia, jaki jest czas oczekiwania na możliwość realizacji technicznej,

    - czy w regionie działają firmy, które realizują montaż  kolektorów słonecznych, jakie trzeba ponieść koszty zakładając przydomową baterię solarną i jakie można na ten
    cel uzyskać dotacje unijne.
3. Zdobytą wiedzę wykorzystacie do przygotowania prezentacji multimedialnej. Przygotowując prezentację pamiętajcie, że możecie skorzystać z programu PowerPoint tylko wtedy, gdy dysponujecie legalnym oprogramowaniem. W przeciwnym razie możecie skorzystać z programów oferowanych przez: Gmail, Prezi, OpenOffice.


GRUPA 3:
Waszym zadaniem będzie zebranie informacji na temat elektrowni wiatrowych. 


Zadanie będzie składało się z kilku etapów:


  1. Zdobędziecie informacje o dogodnej lokalizacji farm wiatrowych, o budowie i rozmiarach wiatraków, stopniu ich zagęszczenia na danym obszarze, tak aby inwestycja w infrastrukturę zwróciła się w postaci uzyskanej energii. Zdobyte wiadomości przedstawicie przygotowując folder lub plakat reklamowy propagujący korzyści płynące z możliwości wykorzystania siły wiatru. 
  2. Pozyskacie też informacje o zagrożeniach dla lokalnych ekosystemów wynikających z tworzenia farm wiatrowych, a zdobytą wiedzę wykorzystacie do przygotowania się do debaty na temat: Za i przeciw elektrowniom wiatrowym. Waszym zadaniem będzie więc przygotowanie mocnych argumentów popartych dowodami merytorycznymi, które pozwolą Wam na pozyskanie większości słuchaczy. Przebieg debaty udokumentujecie nakręcając film. Materiał filmowy możecie przygotować posługując się prywatnymi urządzeniami do rejestracji obrazu, natomiast w celu obróbki przygotowanego materiału możecie skorzystać z darmowych programów dostępnych w sieci. 
  3. Następnie wspólnie zastanówcie się jakie działania należy podjąć aby zmniejszyć zagrożenia dla populacji zamieszkujących strategiczne dla farm wiatrowych obszary. Przygotujcie i zredagujcie list przypominając o potrzebie ochrony eksploatowanego środowiska, który w imieniu uczniów Gimnazjum nr 1 w Rybniku opublikujecie na szkolnej stronie internetowej.

GRUPA 4:
Waszym zadaniem będzie wyjaśnienie co to jest i na czym polega energetyka wodna, zwana też hydroenergetyką oraz opracowanie folderu reklamowego na ten temat. 

Zadanie będzie składało się z kilku etapów: 

  1. Dowiedzcie się:
    - jak działają hydrogeneratory i co decyduje o wyborze odpowiedniej lokalizacji pod
      elektrownię wodną,
    - jakie typy elektrowni wodnych istnieją i na jakiej zasadzie działają.
  2. Sporządźcie plakat zawierający schematy różnych typów elektrowni wodnych.
  3. Zaplanujcie wycieczkę do najbliższej elektrowni szczytowo-pompowej. Pamiętajcie, że plan wycieczki musi zawierać: cele, koszty, orientacyjny czas trwania wycieczki, środki transportu oraz przewidywaną trasę. Poproście nauczyciela-opiekuna o skontaktowanie się z dyrekcją elektrowni celem umożliwienia jej zwiedzania w dogodnym dla obu stron terminie.
  4. Po wycieczce sporządźcie folder reklamowy propagujący korzyści płynące z wykorzystywania siły wody. Owoce Waszej pracy zostaną wykorzystane na wystawie szkolnej propagującej odnawialne źródła energii.

GRUPA 5:    
Zadaniem Waszej grupy będzie uzyskanie jak najszerszej informacji na temat wykorzystania energii geotermalnej oraz udowodnienie, że inwestycje na tym polu są jak najbardziej opłacalne, zwłaszcza jeśli chodzi o teren naszego kraju. Wyniki swojej pracy przedstawicie w formie plakatu, komiksu lub ulotki propagującej wykorzystanie tego rodzaju energii.



Zadanie składało się będzie z kilku etapów:
  1. Znajdźcie informacje na temat niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych zasobów geotermalnych, czyli do czego i jak są wykorzystywane? Waszym zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego energia geotermalna w Polsce jest konkurencyjna pod względem ekologicznym i ekonomicznym w stosunku do pozostałych źródeł energii ? 
  2. Dowiedzcie się ile geotermalnych zakładów ciepłowniczych funkcjonuje jak dotąd na terenie Polski i czy są planowane następne (albo jakieś już będące w fazie realizacji). Sporządźcie mapę tych ośrodków (w formie plakatu)  uwzględniając mapę strumienia cieplnego dla obszaru Polski sporządzoną przez Państwowy Instytut Geologiczny. Pamiętajcie o odpowiednim zaznaczeniu terenów posiadających największe perspektywy dla pozyskiwania energii geotermalnej (tzw. Legenda).
  3. Dowiedzcie się w jakich dziedzinach pompy ciepła mają największe zastosowanie. Wszelkie uzyskane informacje przedstawcie w formie plakatu, komiksu lub ulotki reklamującej ten rodzaj energii.


GRUPA 6:

Waszym zadaniem będzie zgłębienie wiedzy na temat energii pozyskiwanej z biomasy i na tej podstawie przygotowanie prezentacji multimedialnej.

Zadanie będzie składało się z kilku etapów:

  1. Poszukacie w różnych źródłach wiadomości na temat:
    - czym jest biomasa i jakie są sposoby i zalety z jej stosowania,
    - jakie rośliny nadają się na produkcję biomasy zarówno na skalę przemysłową jak i w
     przydomowym gospodarstwie indywidualnego producenta (przydatność poszczególnych roślin pod względem uzyskiwanej kaloryczności),
    - na temat właściwości, jakie muszą cechować materiał organiczny wykorzystywany jako źródło energii, a następnie sklasyfikujecie różne substancje energetyczne pozyskiwane w wyniku przetwarzania materii organicznej,
    - na temat specyficznych zastosowań odpowiednich produktów biomasy. 
  2. Dowiecie się także czym jest brykieciarka ręczna, jak jest zbudowana, jak należy się nią posługiwać i jakie może mieć zastosowanie w Waszym domu. Przeszukacie też Internet oraz lokalne sklepy i ustalicie w jakiej cenie przeciętny eko-gospodarz może zakupić brykieciarkę ręczną. 
  3. Zorganizujecie w szkole poświąteczną zbiórkę choinek. W tym celu:
    - posługując się tytułem: "Śmieci do śmietnika, choinki do lasu" odszukacie w sieci stronę patronacką akcji i zapoznacie się z warunkami kolejnej edycji,
    - wspólnie z nauczycielem-opiekunem nawiążecie kontakt z głównym organizatorem i zgłosicie udział Waszej szkoły w akcji,
    - przygotujecie kampanię reklamową akcji wykorzystując różne formy: plakat, krótki apel przez radiowęzeł, notka w szkolnej gazetce, informacja na szkolnej stronie internetowej,itp.
    - uzgodnicie z Panią dyrektor termin akcji oraz miejsce składowania zbieranych  choinek,
    - po zakończeniu zbiórki wspólnie nauczycielem-opiekunem ponownie nawiążecie  kontakt z głównym organizatorem celem uzgodnienia warunków transportu.
  4. Sporządzicie notatkę podsumowującą akcję zbierania świątecznych drzewek do kroniki szkolnej, gazetki i na stronę internetową.

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz